Çalışanların iş esnasında maruz kaldıkları yaralanmalar veya hastalıklar olarak tanımlanan iş kazaları işveren ve çalışan açısından farklı sorumluluklar doğurmaktadır. İş kazalarının bildirilmesi çalışanın haklarının korunması ve işverenin sorumlulukları yerine getirmesi açısından önemlidir.
İş kazası bildirimi yapılırken yasalar ile belirlenmiş olan prosedürlerin izlenmesi hak mağduriyetlerinin önlenmesi açısından önemlidir. İş kazası meydana geldiğinde işçi, işverene durumu bildirmelidir. İşveren kazayı yetkili kurumlara bildirmelidir. Bildirimler iş sağlığı ve güvenliği kurumlarına yapılmalıdır. Sosyal Güvenlik Kurumuna ve oradan da ilgili meslek odasına yapılmalıdır.
İş kazası bildiriminde yer alması gereken hususlar detaylı bir biçimde bildirimde yer almalıdır.
İş Kazası Bildiriminde Yasal Süreler
İş kazası bildiriminde yasal süreler kaza geçiren işçinin haklarını alabilmesi için uyulması gereken yasal zorunluluklar arasında yer almaktadır. İş kazasının meydana gelmesi ile birlikte iş kazası bildiriminin on üç iş günü içerisinde yapılması gerekmektedir. Bu süre kazanın gerçekleştiği günün ertesi gün başlar. Bunun yanı sıra İş Kanunu m.4-1b bendine göre sigortalı olarak çalışmakta olan işçi için iş kazası bildirim süresi kaza yapan işçinin rahatsızlığının bildirim yapmaya müsait olması ile başlar ve 3 iş günüdür.
İş Kazası Bildirim Süresi Geçirilirse Ne Olur?
İşçinin iş yerinde ve iş başında geçirmiş olduğu iş kazasını yasal süreler içerisinde resmi mercilere bildirmesi gerekmektedir. İş veren tarafından yapılacak olan bildirimler geçerli süreler içerisinde yapılmaz ise işveren için para cezası ortaya çıkmaktadır.
İş kazası bildirim süresi geçirilirse ne olur sorusunu cevabı işveren açısından maddi yaptırımlar olarak tanımlanırken burada işçinin zarara uğratılmaması söz konusudur. İş kazası nedeniyle maddi manevi zarara uğrayan işçinin haklarını tam olarak alması için hukuki destek alması önerilmektedir. Profesyonel hukuki danışmanlık işçinin menfaatlerinin korunmasında etkili olacaktır.